Nadat ik vanmiddag de
zoveelste automobilist in elkaar moest slaan vanwege het niet
gebruiken van de richtingaanwijzer op een rotonde, ben ik tot de
conclusie gekomen dat er opeens een idee in mijn hoofd opkwam om mijn
arme vuistjes te behoeden voor dit soort impacten.
Nee, ik ben niet blij
als mensen zonder knipperlicht een rotonde verlaten daar waar ik er
juist op wil. Het zal me aan mijn welgevoeglijke reet roesten als er
geen auto aan komt (dan doe ik het zelf ook niet), maar niet als ik
moet remmen voor Jan met de korte achternaam (lul dus).
De oplossing is simpel
en eenvoudig en draait om het idee dat je voor mensen moet bepalen
hoe ze zich moeten gedragen. Gewoon omdat ze te lui, te dom, te
stompzinnig, te asociaal en te stom zijn om de moeite te nemen voor
een ander. En als jij het niet doet, dan moeten we er maar voor
zorgen dat het toch gebeurt. Ik vind dit trouwens sowieso een
interessant gegeven: mag je voor een ander bepalen hoe hij zich moet
gedragen? En dan bedoel ik dat de overheid dan maar moet bepalen hoe
de burger zich gedraagt en beslissingen neemt voor diegene(n). Daar
is mijn antwoord een hele dikke ja op!
Dat zal ik in het kort
uitleggen (omdat we het daar hier niet over hebben). Als je niet met
geld om kunt gaan, wat helemaal niet erg is, want dat inzicht heb je
gewoon niet en daar kun je niks aan doen, dan vind ik dat de overheid mag zeggen 'en nu bepalen
wij hoe jij je geld gaat uitgeven'. Waarom? Zelfbescherming. Anders
loopt het helemaal uit de klauwen.
Goed, om mij tegen de
irritatie te beschermen (en de ander ook, want ik toeter meestal) heb
ik het volgende bedacht: zorg voor
sensoren/transponders (geen idee, ik ben niet technisch) bij alle rotondes in Nederland (of in ieder
geval waar ik vaak kom, haha) en rust elke auto uit met een apparaat
dat een signaal geeft dat hij eraan komt. Komt de auto dicht in de
buurt van de rotonde, dan corresponderen de auto en de rotonde met
elkaar en gaat automatisch het knipperlicht aan.
Geen idee hoe de auto
moet weten wanneer de bestuurder af wil slaan, maar dat is stap twee.
Eerst maar deze techniek uitvinden en toepassen.
En als we het dan toch
over verkeer hebben, rust dan ook meteen alle auto's uit met een
afstandssensor. Deze zorgt ervoor dat de auto nooit dichterbij kan
komen dan een x aantal meters. Hoe harder je rijdt, hoe groter de
afstand. Dus in de stad rijd je 50km/u, dan houdt de auto minimaal 5m afstand. Rij je op de snelweg dan houdt de auto minimaal 50m
afstand (of iets dergelijks). Dit bepaalt de auto zelf en daardoor
kun je nooit meer bumperkleven.
Eigenlijk bizar dat dit
nog niet bestaat. En schijt aan iedereen die vindt dat hij of zij wel
even zelf mag bepalen hoe dicht hij of zij op een voorligger rijdt.
Behalve als de auto voor je significant langzamer rijdt dan de
toegestane snelheid. In zo'n geval moet er een rood lampje op het
dashboard gaan branden. Dan weet de bestuurder dat hij of zij te
langzaam rijdt. Valt ook makkelijk te implementeren.
Drie dingen die de
automobilist helpen om minder frustratie op te wekken.
No comments:
Post a Comment