Friday, March 31, 2017

Waar wachten we op

Nadat ik vanmiddag de zoveelste automobilist in elkaar moest slaan vanwege het niet gebruiken van de richtingaanwijzer op een rotonde, ben ik tot de conclusie gekomen dat er opeens een idee in mijn hoofd opkwam om mijn arme vuistjes te behoeden voor dit soort impacten.

Nee, ik ben niet blij als mensen zonder knipperlicht een rotonde verlaten daar waar ik er juist op wil. Het zal me aan mijn welgevoeglijke reet roesten als er geen auto aan komt (dan doe ik het zelf ook niet), maar niet als ik moet remmen voor Jan met de korte achternaam (lul dus).

De oplossing is simpel en eenvoudig en draait om het idee dat je voor mensen moet bepalen hoe ze zich moeten gedragen. Gewoon omdat ze te lui, te dom, te stompzinnig, te asociaal en te stom zijn om de moeite te nemen voor een ander. En als jij het niet doet, dan moeten we er maar voor zorgen dat het toch gebeurt. Ik vind dit trouwens sowieso een interessant gegeven: mag je voor een ander bepalen hoe hij zich moet gedragen? En dan bedoel ik dat de overheid dan maar moet bepalen hoe de burger zich gedraagt en beslissingen neemt voor diegene(n). Daar is mijn antwoord een hele dikke ja op!

Dat zal ik in het kort uitleggen (omdat we het daar hier niet over hebben). Als je niet met geld om kunt gaan, wat helemaal niet erg is, want dat inzicht heb je gewoon niet en daar kun je niks aan doen, dan vind ik dat de overheid mag zeggen 'en nu bepalen wij hoe jij je geld gaat uitgeven'. Waarom? Zelfbescherming. Anders loopt het helemaal uit de klauwen.

Goed, om mij tegen de irritatie te beschermen (en de ander ook, want ik toeter meestal) heb ik het volgende bedacht: zorg voor sensoren/transponders (geen idee, ik ben niet technisch) bij alle rotondes in Nederland (of in ieder geval waar ik vaak kom, haha) en rust elke auto uit met een apparaat dat een signaal geeft dat hij eraan komt. Komt de auto dicht in de buurt van de rotonde, dan corresponderen de auto en de rotonde met elkaar en gaat automatisch het knipperlicht aan.

Geen idee hoe de auto moet weten wanneer de bestuurder af wil slaan, maar dat is stap twee. Eerst maar deze techniek uitvinden en toepassen.

En als we het dan toch over verkeer hebben, rust dan ook meteen alle auto's uit met een afstandssensor. Deze zorgt ervoor dat de auto nooit dichterbij kan komen dan een x aantal meters. Hoe harder je rijdt, hoe groter de afstand. Dus in de stad rijd je 50km/u, dan houdt de auto minimaal 5m afstand. Rij je op de snelweg dan houdt de auto minimaal 50m afstand (of iets dergelijks). Dit bepaalt de auto zelf en daardoor kun je nooit meer bumperkleven.

Eigenlijk bizar dat dit nog niet bestaat. En schijt aan iedereen die vindt dat hij of zij wel even zelf mag bepalen hoe dicht hij of zij op een voorligger rijdt. Behalve als de auto voor je significant langzamer rijdt dan de toegestane snelheid. In zo'n geval moet er een rood lampje op het dashboard gaan branden. Dan weet de bestuurder dat hij of zij te langzaam rijdt. Valt ook makkelijk te implementeren.


Drie dingen die de automobilist helpen om minder frustratie op te wekken.

No comments: