Monday, July 6, 2020

Ruimte

Ja, soms heb je van die dagen. Dagen waarop zo'n beetje alles blogwaardig is. Dat je denkt, had ik maar een draagbaar apparaatje waarmee je meteen de hele wereld kunt bereiken.

Laatst zaten mijn lieve wezentje en ik op een terras. Ik keek zo om mij heen en noteerde op mijn mentale bloglijstje een aantal zaken dat ik had willen onthouden voor later. Vreemd genoeg werkte dit systeem en zit ik ze nu hier uit te schrijven. Hmm, misschien is dat iets om te testen: als ik iets wil onthouden, doe ik net alsof het blogwaardig is. Wie weet onthoud ik dan eens iets.

Het eerste wat mij opviel, was de afstand tussen de stoelen. Anderhalve meter? Daar had de terrashouder nog nooit over gehoord. Of zijn/haar duimstok was stuk, dat kan ook. Als die regel je heilig is, kan ik me voorstellen dat je daar niet ging zitten en de gemeente inlicht. In dit geval vond ik het echt schandalig. Het doel van dat terras was overduidelijk geld verdienen boven veiligheid. Gelukkig was het niet druk en was er in ons geval nog ruimte zat.

Het tweede wat me opviel, was dat een man een (voor hem) bekende vrouw zag, vlak langs iedereen op het terras liep en joviaal zijn hand uitstak. Die geschud werd. Misschien was het zijn vrouw die daar zat met een andere man en dat ze dus in 1 huishouden wonen en dat de man zijn eigen vrouw joviaal begroette.

Het derde wat me opviel, was dat een betaalde klant geen fooi gaf, haha. Het was de manier waarop dat het grappig maakte. De serveerster gaf hem een biljet van 10 euro terug, daarna een biljet van 5 en daarna stond ze wat te hannesen met een munt van 1 of 2 euro. Maar de man bleef gewoon zijn hand ophouden waarna de serveerster hem uiteindelijk dat muntstuk teruggaf en de man de munt in zijn portemonnee stopte. En terecht, vind ik. In NL krijg je een minimumsalaris. Ik heb nog nooit fooi gehad. Kan zijn dat horeca-personeel extra belasting moet betalen, maar dat moet ook afgeschaft worden.

Dan las ik dat er ergens om de hoek een rare exoplaneet op 730 lichtjaar is ontdekt. 730 lichtjaar, wtf!! Ik heb wel eens uitgerekend hoe ver 1 lichtjaar eigenlijk is en dat is best ver. Als je uitgaat van 300.000 km per seconde, kun je niet bevatten hoe ver 730 lichtjaar is.
Nou vooruit, om te laten zien dat we als mens echt geen ene reet voorstellen:
60 seconden in een minuut: 18.000.000 km
60 minuten in een uur: 1.080.000.000 km
24 uur in een dag: 25.920.000.000 km
365 dagen in een jaar: 9.460.800.000.000 km
730 jaar van ons vandaag: 6.906.384.000.000.000 km (wie dit getal kan uitspreken. krijgt van mij een reep chocola!).

Toch knap dat we op een afstand van 7 biljard km (oh shit, daar gaat m'n reep) iets kunnen onderscheiden. En dan zijn we nog niet eens aan de grens van het heelal gekomen. En dat is ook zo gek, want als het heelal groeit, wat bevindt zich er dan achter? Er moet ruimte zijn, anders kan het niet groeien.

Hoe het ook zij, er zijn twee manieren om van de coronapandemie af te komen: 1. een vaccin, 2. mensen zoals de man op het terras in een capsule zetten en wegschieten naar een exoplaneet op 7 biljard km afstand.

No comments: