Friday, September 6, 2019

Risicovol

Van de week hoorde ik een reclamespot van de Staatsloterij op de radio. De stem zei iets van 'Op 10 september is de hoofdprijs 26,3 miljoen Euro, en hij valt écht!'. Huh, hij valt echt? Wanneer niet dan?

Waarom zou de hoofdprijs in een andere maand niet uitgekeerd worden? Ik vond dat aardig verdacht. Worden er weer, net als vroeger, winnende loten getrokken uit niet verkochte loten? En hoe weten ze al dat het 26,3 miljoen is? Stel dat 6 miljoen mensen opeens een lot gaan kopen. Wat kost zoiets? Ah, 15 Euro, dan zit er opeens 90 miljoen in kas. Wat gebeurt daarmee? Ik neem aan dat dat de volgende maand wordt uitgekeerd. Al begin ik daar nu ook mijn twijfels over te krijgen. Het is een schimmig gebeuren, zo'n loterij. Zul je zien dat iedereen die de hoofdprijs wint, familie van of bevriend is met de notaris van die club (hahaha; straks krijg ik bericht van de Staatsloterij. Da's mooi, want dan kan ik kennis maken met de notaris en ben ik weer een stapje dichterbij de hoofdprijs ;D). Is er na te gaan hoeveel loten er worden verkocht en wat ze met dat geld doen?

Kun je eigenlijk zelf een loterij beginnen? Dat lijkt me een gat in de markt. Je keert immers nooit meer uit dan er binnenkomt, dus verlies zul je niet lijden.

Heb een en ander opgezocht en er valt wat over te vinden. De Staatsloterij keert maar 37% uit, de rest gaat naar het ministerie van Financiën en je kunt zelf je loterij beginnen. Voor dat laatste heb je wel een vergunning nodig.
Overigens heeft de Volkskrant ooit eens een artikel geschreven over het manipuleren van de Staatsloterij zonder dat het iemand op zou vallen. De krant is niet de enige die van mening is dat er iets niet klopt met de loterijen in Nederland als ik dat zo lees op internet.

Een heel andere gok was de gok om geboren te worden als Zimbabwaan. En dan vooral onder Mugabe. Niet dat je als klein kind besef had van wat voor een man hij was. Maar het goede nieuws voor die kinderen (en iedereen die daar onderdrukt werd) is dat Mugabe dood is. Nu ben ik een vredelievend en vergevingsgezind mens, heb meestal wel een goed woord over voor iedereen (haha) en dat zal ik ook voor Robert hebben: Robert jongen, blij dat je dood bent met je verderfelijke karakter, geweld en moordpartijen. Je was niet groots, je was geen held, je was geen echte man. In je eigen woorden, die je zo graag gebruikte, kun je zeggen dat je een homo was (al vind ik een homo meer man dan jij). Wat jij je eigen mensen van je land hebt aangedaan, was net zo triest als andere dictators die niet snappen dat je leider bent van iedereen van je land en niet alleen van je schoothondjes.

Wat heb je er nou aan om als een dictator een land te regeren? Ik snap dat niet. Dan heb je altijd verdeeldheid en moet je nog harder werken om aan de macht te blijven. Je kunt beter iedereen betrekken bij het leiden van je land. Dat lijkt me een stuk makkelijker, want dan is iedereen tevreden. Dan krijg je hulp van alle kanten. Nu zullen er altijd partijen zijn die je tegenwerken en je weg willen hebben.

Landt kun je ook met 'dt' schrijven. Alleen heeft dat een andere betekenis. Dat je het effe weet ; ).

No comments: