Friday, September 27, 2019

't Kan Friezen ent kan dooien

De blokkeerfries, heb ik daar een mening over? Is dat een Fries die blokkeert bij een bepaalde situatie? Nou, in feite zit daar wel een kern van waarheid in, haha.

Stelletje achterlijken. Jaren geleden werd er eens iemand achtervolgd op de snelweg. De politie dacht slim te zijn en creëerde bewust een file, zodat die persoon moest stoppen. Op zich was dat een prima idee. Het liep echter anders, iemand merkte de file te laat op, reed vol op de laatste auto die in de file stond en de persoon in die auto overleed. Ik weet niet meer of de geachtervolgde op die auto reed, dacht het eigenlijk niet, maar ze konden hem pakken.

En  nu deden de blokkeerfriezen (waren het allemaal Friezen? Ook gek, het is 'Friese meren', maar je schrijft wel Friezen met een z) hetzelfde. Je ontneemt anderen het recht om te demonstreren, je creëert een levensgevaarlijke situatie en, dit is speculatief, je maakt mensen voor aan de file doodsbang want weet jij veel wie er voor je auto staat (al las ik dat niemand iets hoefde te vrezen, maar goed, dat weet een moeder met kleine kinderen in de auto op dat moment ook niet).

Wat ik bijzonder vind, en niet per se fout overigens, is dat de hoofdverdachte Fries bleef praten toen de tolk moeite had met het vertalen ervan. Dan denk ik, ga dan verder in het Nederlands. Wat moet je nou bewijzen om door te gaan in je eigen (prima) taal wanneer je je dood staat ergeren omdat die tolk je niet bij kan houden. Sterker nog, ze maakte haar verhaal niet eens af. Dus in plaats van je verhaal vertellen in het Nederlands, niks mis mee want je bent immers in Nederland, blijf je stoer doen en ben je bereid jezelf in je voet te schieten. Ik snap dat echt niet. Natuurlijk is het het recht van de Fries om Fries te praten in de Friese rechtbank (een wettelijk recht), maar daar gaat het hier toch niet om? Je wilt toch overbrengen wat je wilt overbrengen, dan loop je toch niet weg omdat je anders Nederlands zou moeten praten?

Ergens snap ik wel waarom ze die weg blokkeerden. Kinderen staan hier buiten (figuurlijk en ook letterlijk trouwens, op Sinterklaas te wachten) en die moet je niet met protestacties confronteren. Dat zou het feest voor die kinderen verpesten. Maar A, de demonstratie vond niet op de Sint-route plaats (dacht ik) en B, ze hadden wat anders moeten bedenken dan een snelweg blokkeren. Dit was niet de juiste manier. En ook onrechtmatig, gezien KOZP een vergunning had.

Maar ik ga niet met de vinger wijzen of zwartepieten (ja, dat is een bestaand werkwoord).
Oké, die was heel erg slecht... :D

No comments: