Sunday, June 28, 2020

Alles Heel Keenvoudig

A H K, onthoud die letters. Dit is een stukje software dat je leven makkelijker maakt. Ik kan in ieder geval niet zonder dit programma meer.

AHK staat voor AutoHotkey. Hiermee kun je zo'n beetje van alles een sneltoets maken. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Het mooie is dat de meeste codes (scripts) zeer eenvoudig zijn te maken. Of eigenlijk te kopiëren van internet, want alles is al bedacht. Een kleine greep uit mijn zelfgemaakt sneltoetsenarsenaal (onderaan een paar voorbeelden van hoe simpel het is):

- de puntkomma en de dubbelepunt zijn van plek gewisseld (ik hoef geen Shift meer te gebruiken voor de dubbelepunt)
- ik heb een sneltoets om mijn e-mailadres te laten verschijnen (hoef ik het niet helemaal te typen)
- ik heb een sneltoets om in de Verkenner een bestand direct naar de cloud te kopiëren
- ik heb sneltoetsen om het volume hoger en lager te zetten. Mijn laptop heeft geen mediaknoppen en standaard moet je met mijn laptop 2 toetsen tegelijk gebruiken (Fn+pijltje omhoog/omlaag). Nu druk ik op F6 en het volume gaat omlaag en met F7 en gaat het omhoog
- mijn favoriete browser open ik met F12
- ik heb sneltoetsen om meteen vanaf een leeg bureaublad naar diverse favoriete websites te gaan
- Kladblok open ik snel met een sneltoets (je kunt elk programma een sneltoets geven)
- wanneer ik Ctrl+A gebruik, selecteer ik niet alleen alles, maar wordt automatisch de hele tekst meteen gekopieerd
- ik kan de slaapmodus activeren zonder de laptop dicht te klappen
- als ik een woord of tekst selecteer en daarna een toetsencombinatie gebruik, zoekt hij dat woord of die tekst meteen in een zoekmachine
- voor Alt+Tab heb ik 1 toets, namelijk de toets Break (die heb ik in mijn hele leven nog nooit gebruikt, ik weet niet eens wat het doet).

Hoe moeilijk of eenvoudig is het om zoiets voor elkaar te krijgen? Oordeel zelf:
Om mijn e-mailadres te laten typen met een sneltoets, was het alleen het volgende nodig:
#F2::
Send, ALbert@forPresident.com
Return
(Je eindigt een script altijd met Return. #F2 betekent Windows-toets plus functietoets F2.)

De dubbelepunt en puntkomma wisselen:
$+;::Send `;
$`;::Send :
Return
(Ik snap er niks van, maar het werkt wel! :D)

Automatisch tekst kopiëren na selecteren met Ctrl+A:
~^a::Send, ^c
Return

Het is allemaal heel eenvoudig om te installeren. Soms moet je even zoeken naar het juiste script op internet en als je niet kunt vinden wat je wilt hebben, is er altijd nog het AHK-forum waar mensen lid van zijn die alles voor je kunnen schrijven. Of misschien ben je zelf zo handig dat je een script gewoon zelf kunt schrijven.
Het proberen waard, zou ik zeggen. Succes!

En de Break-toets? Die is eigenlijk een overblijfsel uit de begintijd van de computer. Je kon/kunt er programma's of spellen mee op pauze zetten. De toets wordt nauwelijks nog gebruikt.

No comments: