Sunday, June 21, 2020

Diepgeworteld

Oef, je zal als persoon met donkere huidskleur het antwoord 'ik ben een witte conservatieve christen, je mag knielen en mijn ring kussen' krijgen op je vraag wie de ander eigenlijk is. 

Als je dat antwoord geeft, ben je zeer waarschijnlijk niet voor het verminderen van racisme. Maar dat is een gokje van mijn kant... Het is natuurlijk een fantastische uitspraak. Gedaan door een redelijk bekende Britse columnist, Katie Hopkins. Ik kende haar niet, maar goed, ik ken ook niet iedereen. Ze had een miljoen volgers op Twitter, dus onbekend was ze in ieder geval niet. Twitter heeft haar eraf gegooid. Wat zou Twitter doen als ze onder een andere naam weer een account maakt? Bovendien kan ze naar Instagram en Facebook, dus ze zal altijd heel makkelijk veel mensen kunnen blijven bereiken.

Ik vind het een mooi antwoord op een medium als Twitter. De reden dat ik het mooi vind, is dat iedereen nu meteen ziet dat racisme toch echt een diepgeworteld probleem is. Zo'n keiharde, duidelijke uitspraak die van een redelijk bekend persoon komt, heeft toch meer lading dan als ik, blogger met 2 volgers, zoiets zou zeggen. Het is hetzelfde als wanneer onze koning een tweet de wereld in zou slingeren met 'alle donkere mensen zijn dom'. Dan staat de wereld opeens op zijn kop.

Het genereert nu dus veel meer aandacht. Niet dat dat nodig was, want er werd al over de hele wereld tegen racisme geprotesteerd. Zelfs 'stille' mensen die tegen racisme zijn, zullen nu zeggen 'dat kan toch niet, dat kun je toch niet maken?' En dat is goed. De groep van mensen die zich uitspreken tegen racisme, wordt daardoor groter. Dus wat Katie Hopkins eigenlijk heeft gedaan, was heel dom, haha. Ze denigreert iemand op een onwaarschijnlijk harde manier, maar wakkert daarmee zelfs het vuur in de stille antiracist om zich uit te spreken.

No comments: