Tuesday, June 16, 2020

Helikopterview

Er zijn van die momenten dat je je je afvraagt: waarom? Hoe kan het toch dat mensen zulke dingen doen? Komt dat van hunzelf of worden ze omgepraat door iemand uit hun omgeving?

Stel, je bent getrouwd met een sporter die rond de 600 miljoen dollar (ja, 600 miljoen) bij elkaar heeft weten te gooien. Door een tragisch ongeluk komen je man en een dochter om het leven. Wat doe je dan als het grootste verdriet verwerkt is? Precies, wat iedereen zou doen: je eist een paar honderd miljoen dollar van de nabestaanden van de persoon die de oorzaak is van het ongeluk.

Hoe kom je überhaupt op het idee om zoveel geld te eisen van iemand? De man en kind zijn om het leven gekomen, je moet dat verwerken, en denkt daarna: hee, ik kan wel geld vragen aan de veroorzaker. Oh nee, dat kan niet want hij overleed ook door dat ongeluk. Hmm, dan kan ik dat wel aan de nabestaanden vragen. Hoeveel kan ik vragen? Hoeveel heb ik nodig? In ieder geval veel meer 600 miljoen dollar. Van dat bedrag kan een mens niet rondkomen. Dus dan moet ik maar een paar honderd miljoen eisen. Ja, dat ga ik doen. Zou dat genoeg zijn? Zo niet, dan eis ik over een paar jaar gewoon een paar miljoen. Niks aan de hand.

Hoe, maar dan ook hoe?! Hoe hoe hoe hoe hoe!?! Wat zit er dan in je hoofd als je dat denkt en uit wil voeren? Denk je dan niet: die nabestaanden kunnen er niks aan doen dat mijn man en kind er niet meer zijn; zij hebben dat voertuig niet bestuurd. En misschien hebben die mensen wel spaarpotje, maar een paar miljoen zal toch echt te veel gevraagd zijn, dat kan ik nooit vragen. Daarmee verniel ik direct hun levens en die van hun hele familie. Ze zullen nooit meer iets kunnen kopen, geen eten, geen huis, geen kleren, geen schoolreisje, geen zonnebrand, geen zwembadkaartje, geen zorg, geen fietsje, niks, he-le-maal niks meer.

Nee, dat denken ze niet. Als je toch over de lijken van je man en dochter honderden miljoenen wilt van mensen die nergens mee te maken hebben, en die je willens en wetens kapot wilt maken, ook al heb je zelf bijna al het geld in de wereld, dan ben je een heel slecht mens. Dan was je je man en dochter niet waard.

Conclusie: dit verhaal in de kranten over de weduwe van Kobe Bryant kan gewoon niet waar zijn. Het kan niet en het mag niet.

No comments: