Wednesday, September 23, 2020

Lapniettop

Nadat ik laatst een mooi blauw scherm te zien kreeg in plaats van een inlogscherm, vond ik het tijd op zoek te gaan naar een andere laptop. Inmiddels ben ik een half jaar verder en typ ik nog steeds op mijn oude laptop.

Wel met beeld uiteraard. Niet dat ik nog steeds het blauwe scherm zie en er als een kwijlende debiel op los typ. Nou, misschien doe ik dat wel, maar de laptop doet het weer, laat ik het zo zeggen. Ondertussen ben ik dus op zoek naar een nieuwe laptop, want eens een blauw scherm, misschien weer een blauw scherm. Het verbaast me eigenlijk dat ie het nog zo lang volhoudt na dat gebeuren (zul je net zien...). Maar de perfecte laptop vinden is onmogelijk. Die bestaat vooralsnog niet!

Je wordt er gek van. Ik was al bezig om alle laptopfabrikanten een brief (ja, een ouderwetse brief!) te sturen, maar daar zag ik van af. Waarom weet ik ook niet, want de fabrikant die mijn brief serieus neemt, wordt marktleider. Hoe moeilijk moet het zijn om een laptop te maken die alles heeft wat een laptop moet hebben? Als ik, kwijlende debiel, dat kan, dan kan een team van ingenieurs dat toch ook? Nou, kwijlende debiel - ingenieurs 1-0.

Te Pelring
Natuurlijk zijn er wel goede laptops, hele goede zelfs. Als je op internet zoekt naar de beste laptop, komen altijd dezelfde lijstjes naar boven. Een Dell, een HP, een Mac en een Lenovo. Daarnaast zijn er nog honderden andere laptops die prima zijn. En ik heb ze allemaal bekeken! En ze zijn allemaal niet perfect! Het is om te janken. Er markeert altijd wel iets aan. En het is heel vaak iets absurds wat er niet aan klopt. Dat je denkt, waarom heb je dat zo toegepast, dat slaat toch nergens op? Voorbeeld: vaak hebben laptops links en rechts naast het toetsenbord een paar centimeter over, terwijl je toetsen mist of ze heel klein maakt. Schuif het toetsenbord iets naar links en plaats een kolom met extra toetsen aan de rechterkant! Waarom benutten ze die ruimte niet? Ik snap daar echt niks van. Misschien leg ik de lat te hoog, ben ik te kieskeurig, te perfectionistisch, te goed, te aardig, te knap, te overdreven, te kwijlende debiel, te pelring.

Ja, dat kan. Maar dat is niet zo :D. Een opsomming van mijn lieve simpele wensjes is kort en vlug gedaan. Als ik een miljoenenpubliek had, had ik fabrikanten kunnen dwingen om 'mijn' laptop te laten maken. Dat is dan wel mooi aan sociale media, die macht. Eenheid maakt macht. De macht van het getal. Kennis is macht (al slaat die in deze context nergens op). Ik daag iedereen uit de perfecte laptop te vinden. Zij die het lukken, krijgen de eeuwige roem van Open Rain: the brain van Open Rain.

Queeste
Aan welke specificaties moet een laptop voldoen? Niet in volgorde van belangrijkheid:
- hij moet stil zijn
- er moeten aparte toetsen op zitten voor Home, End, Delete, Backspace, Page Up en Page Down
- dat moeten normale knoppen zijn en niet ieniemienieklein boven een pijltjestoets
- de pijltjestoetsen moeten ook van enigszins aanvaardbare grootte zijn (pijltjes naar boven en naar beneden zitten vaak boven elkaar wat ze veel te klein maakt)
- er moeten 'ouderwetse' USB-poorten aanwezig zijn (3.0/1 Gen 1)
- er moet toetsenbordverlichting op zitten
- accu moet degelijk lang meegaan
- zeer grote pluspunten zijn een grote Enter-toets en fysieke muisknoppen (die laatste hikt tegen een eis aan)
- scherm moet helemaal naar achter kunnen klappen
- 13,3" of 14" maakt niet uit (met 14" natuurlijk meer kans op separate toetsen > Home, End, etc)
- als je er dan ook nog een oplader met een lang snoer bij doet, maak je iedereen tevreden
- gewicht maakt niet uit. Je hebt ze licht en zwaar, maar zwaar is nooit heel zwaar
- 2-in-1 is prima

Nou, zoveel is dat toch niet gevraagd? Paar kleine dingetjes maar, haha. Verspreid de boodschap, zou ik zeggen. Gaat heen en vermenigvuldigt u. Ik ga ondertussen gewoon door met mijn queeste. Oh ja, momenteel heb ik een Acer-laptop en die voldoet aan bijna alle eisen! Zit alleen geen grote Enter-toets op, maar dat is sub-vereiste. En nee, andere (lees: nieuwe) Acers zijn minder dan degene die ik nu heb.

No comments: