Thursday, May 6, 2021

Nieuws

Vandaag was er alweer nieuws! Elke dag hetzelfde liedje. Nieuws over dit, nieuws over dat, het houdt niet op. Zelfs als er geen nieuws is, is dat nieuws!

Het oude gezegde 'oud nieuws is ook nieuws' ging er bij mij vroeger niet in. Het is toch al oud? Nou, niet als het voor jou nieuws is. Als jij nu voor het eerst hoort dat Nederland een koninkrijk is (heb ik zelf net ook gehoord), dan is dat hele oude nieuws nu nieuws voor jou. Kan het wel oud zijn, toch is het nieuw(s). Dat ik oud ben, is dan weer geen nieuws. Althans, voor mij. Voor nog oudere mensen ben ik dan weer niet oud. Maar ook niet nieuw.

Laat we het eens over de brengers van het nieuws hebben: journalisten, nieuwsreporters. Voor menigeen parasieten, zuigers, bemoeials. Ik had het ook niet zo op die gasten. Je kunt niet ergens staan of ze douwen een microfoon tegen je bovenlip aan en ze gaan pas weg als ze tevreden zijn. Of wanneer je ze, zoals ze in Urk doen, een schop in hun maag geeft. Was dat Urk? Oh nee, Krimpen aan den IJssel. Zelfde. Je kunt geweld niet goedpraten, maar ik begrijp wel dat je die neiging krijgt als een journalist maar blijft zagen.

Inmiddels heb ik veel bewondering voor een klein groepje journalisten. De echte, die niet uit zijn op zendtijd bij Albert Verlinden of een artikel in de Privé. Journalisten zijn een zeer belangrijk onderdeel van de democratie. Zij doen onderzoek en brengen onacceptabele gang van zaken aan het licht. Dat doen ze bij alle lagen van de bevolking. Dat hebben we wel geleerd over al het nieuws dat journalisten naar buiten brachten over kabinet Rutte. Dankzij de journalisten worden misstanden aan de kaak gesteld, worden er vragen gesteld, wordt er gehandeld. Zonder het brengen van dat nieuws gaan bepaalde situaties, die het daglicht niet kunnen verdragen, gewoon door.

Die mensen steken hun tijd en energie in onderzoek en komen naar buiten met bijvoorbeeld de bonnetjesaffaire, toeslagenaffaire, de Panamapapers, Watergate, zorgcowboys en politie manipuleert misdaadcijfers. Dankzij de journalisten blijft de waarheid naar boven komen en dan zijn er altijd mensen in de Tweede Kamer die daar vragen over gaan stellen, wat gevolgen heeft. Laten we ervan uitgaan goede gevolgen.

Dan kun je een journalist wel in zijn maag trappen, maar dankzij die man leef jij in een vrij land, domme klootzak.