Wednesday, August 25, 2021

Tali-ban

 Het geloof. Niemand weet of er een God bestaat. Niemand heeft dat ooit kunnen bewijzen. Zelf vind ik gelovige mensen prima. Het gaat om religie, die is pas gevaarlijk.

De Taliban ... Wacht effe, nu ga ik meteen opzoeken waarom dat meervoud is en of dat met hoofdletter moet. [liftmuziekje] Kijk, hij die opzoekt, leert. Nou, je leert wel maar of je het juiste leert, is natuurlijk nog maar de vraag. In dit geval ga ik er wel vanuit dat ik feiten leer: taliban (kleine letter, eerste feit) is meervoud van talib. Talib betekent iets in de richting van zoekende (in het bijzonder naar theologische kennis). Dus, de taliban eisen van landen dat ze evacuaties afronden voor de maand september begint. En anders? Tja, wie zal het zeggen. Gaan ze dan bijvoorbeeld hun eigen luchthaven bombarderen?

Ik vind dat erg vreemd. Iedere buitenlander moet het land uit, anders kunnen ze misschien gedood worden. Moet je dan trots zijn als talib? Dan ben je toch niet echt gastvrij. Om over fatsoen en open minded nog maar te zwijgen. Het is een complete chaos in dat land want je moet er weg als buitenlander of als je buitenlanders geholpen hebt. Ze buitelen over elkaar heen om het vliegveld te bereiken. Paniek, angst voeren te boventoon. De taliban zullen tevreden toekijken. Hoe zou het zijn als Nederland opeens zegt: alle buitenlanders het land uit, binnen een paar weken en anders vermoorden, verkrachten en onthoofden we je. Niet per se in die volgorde. Hoe kun je dat nou willen? Wat voor leider ben je dan? Dan denk ik altijd, denk je nou echt dat Allah (Hij is groot en barmhartig) wil dat mensen vermoord worden? Als je dat denkt, dan snap je toch het hele concept van geloof niet? Moorden uit naam van een deïteit is een contradictio in terminis.

Wat ik trouwens opmerkelijk vind, is de opmars van de taliban. Ze zitten 15 jaar verscholen in de bergen, Amerika trekt zich terug en een paar weken later hebben ze het hele lang in handen. Hoe dan?! Kenners hadden beraamd dat de taliban best snel het land konden overnemen en hadden het over 18 maanden. Goed, een paar weken later dus... Waar waren al die gasten en waar hadden ze hun wapens en voertuigen? In een mum van tijd viel de ene na de andere stad. Je mag het niet hardop zeggen, maar dat is wel knap. Er was geduld en een plan.

Terug naar het Stenen Tijdperk voor de Afghanen. Tussen dat tijdperk en nu hebben we veel geleerd. Twee van die zaken zijn vrijheid van meningsuiting en gelijke behandeling (iets wat in NL ook nog niet is doorgedrongen). Dat is daar straks niet meer. Ik heb medelijden met de goede mensen daar. Vooral voor de vrouwen.

No comments: