Wednesday, November 24, 2021

Niet handig

Ik tegen mijn lieve wezentje: 'Heb je lekker geslapen?' Zij: 'Nee! Maar ik ben pastasaus aan het maken.' Van gekken en kinderen kun je geen discussie winnen, zeggen ze...

Het weer is gespreksonderwerp nummer 1, heb ik wel eens gelezen (niet op Teletekst trouwens!). Het zou me niks verbazen als corona nu op nummer 1 staat. Je kunt geen persoon spreken of het gaat over corona. Alsof het weer niet belangrijk meer is. Dat moet het na 100 jaar op 1 plotseling met nummer 2 doen. Allemaal de schuld van corona!

Zouden er mensen zijn die nog nooit van corona hebben gehoord? Kun je China verantwoordelijk stellen voor de pandemie? Slaan mensen om als ze ernstig corona hebben gehad? En het belangrijkste (is er verschil tussen belangrijkst en allerbelangrijkst?): moet ik nog een duit in het kleverige zakje doen over corona? Iedereen heeft het al over en over gehad. Wat voegt mijn mening toe aan het maatschappelijk debat? Ja, goede vraag.

Even over nagedacht en ik kan geen goed antwoord vinden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het niet mag, haha. Dus hier gaan we. De kloof tussen ontkenners (wie weet zijn het de realisten?) of kenners (wie weet zijn zij de echte kenners?) lijkt groter te worden. Het aparte is, je kunt iemand van de overzijde niet overtuigen van je gelijk. Of je het virus nou erkent of niet, je zult de ander ooit overhalen om het anders te zien. Dat proberen we natuurlijk wel vaak, zowel van de ene als van de andere kant. Gevolg: onbegrip, discussie, woordenwisseling, ruzie, geweld en misschien nog wel het ergst, einde contact.

In plaats van elkaar (verbaal) aan te vallen, kunnen we beter naast elkaar leven. Ik schreef al een paar keer eerder, het gaat niet om respecteren, het gaat om accepteren, en dat is wat we ook nu moeten doen. Draagt iemand een mondkapje, wees dan zo fatsoenlijk en blijf op anderhalve meter afstand. Draagt iemand geen mondkapje, hou dan ook anderhalve meter afstand. We willen allemaal maar 1 ding en dat is van dat kutvirus af zijn. De een doet dat zonder vaccin, de ander met.

De een zal zeggen: fijn dat je dit schrijft, dropluldebiel; zolang er ongevaccineerden rondlopen, komen we niet van dat virus af. De ander zal zeggen: waarom schrijf je dit, er is geen coronavirus; en als het er wel is, is het allemaal opgeblazen! En dat bedoel ik dus, we komen er niet uit.

Ik zou bijna zeggen: geef elkaar de hand en de ruimte. Maar die hand is dan niet verstandig.

1 comment:

Lief Wezentje said...

:D

xo