Friday, April 29, 2022

De schijf

Mijn kat ligt weer eens tegen mijn benen aan. Soms steek ik mijn middelvinger naar hem op maar dat snapt ie niet. Wat moet dat heerlijk zijn als je zo zorgeloos kunt leven.

Ik eet vlees. Gewoon vlees, diervlees. En ja, ik weet wat er met dieren gebeurt in stallen. Da's niet leuk voor ze. Maar of dat de reden is dat ik door de jaren veel minder vlees ben gaan eten, weet ik niet. Volgens mij niet. Toen het vegetarisch vlees op de markt kwam, wilde ik dat wel eens proberen. Ik was niet alleen nieuwsgierig, ik wilde ook kunnen zeggen dat ik het geprobeerd had. Wonderwel vond ik het best oké smaken.

Ik besloot om dat erin te houden. Niet meer 7 dagen vlees, maar af en toe een dag vegetarisch vlees. Goed voor de afwisseling, goed voor het milieu, goed voor de dieren, goed voor de gezondheid. Al weet ik niet waar nepvlees van gemaakt wordt, misschien is het heel zout. En is het zoet gemaakt zodat het minder zout smaakt.

Dat ik dat nepvlees probeerde, is al zeker 25 jaar geleden. Dat weet ik nog, omdat ik toen ergens woonde waar ik nu al heel lang niet meer woon. 'Door de jaren heen' is dan ook een hele tijd. En eigenlijk ben ik wel blij met die keuze destijds. Want naast pasta, rijst, aardappels, snoep, soep, vlees, brood, groenten, fruit, koek, etc heb ik er een extra categorie voedsel bijgekregen. En je wilt niet weten hoeveel verschillende nepvlezen er in de schappen liggen. Ik vind het een verrijking. En, door al die jaren heen, is de smaak er alleen maar beter op geworden.

Ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die nepvlees niet eens willen proberen. Nou ja, dat snap ik wel, maar ik vind het raar. Hmm, misschien vind ik het dat ook niet eens. Want er is 1 heel grote fout gemaakt door de nepvleesindustrie en dat is om nepvlees vlees te noemen. Dat hadden ze nooit moeten doen. Nu associeert iedereen nepvlees met echt vlees en dat is het niet. Vlees is iets stoers en daar kom je niet aan. Laat staan met wat hippievlees. Nee hoor, geen denken aan dat ik nepvlees eet in plaats van echt gehakt of echte kip. Donder op!

Die woordkeuze is jammer. Dus wat je voor jezelf moet doen, is nepvlees los zien van gewoon vlees (gek dat nepvlees 1 woord is, en gewoon vlees 2 woorden...). Nepvlees is geen diervlees (1 woord). Nepvlees is gewoon een nieuwe categorie voedsel, zoals rijst, brood, fruit en snoep. Vergelijk het ook niet met diervlees, dat heeft geen nut. Je vergelijkt een banketstaaf ook niet met een varkenshaas (ook een stom woord eigenlijk).

Na al die tijd ben ik er wel achter gekomen dat ik helemaal geen behoefte heb aan iedere dag diervlees. Is ook helemaal niet nodig. Als ik een schatting moet maken, zou ik zeggen dat ik nog maar 20% diervlees eet. Een kipkrokant, een kroket, gehakt en natuurlijk(!) tosti met ham en kaas, gaan niet van mijn menu af. Vind ik ook niet nodig. Want als iedereen 80% minder diervlees zou eten, is er genoeg ruimte voor alle dieren om lekker buiten te leven. Schijten en scheten minder dieren methaan uit en kun je meteen beginnen met het bouwen van huizen. En als prettig extra voordeel hoeven de kuikens niet meer levend in de vermalingsmachine worden gegooi.

No comments: